På den ordinære generalforsamling 7. maj 2024 blev der valgt ny bestyrelse på 6 medlemmer samt 2 suppleanter.
Helle Bach, forperson
Ljuba Castot
Mette Overgaard
Janne Weidinger Kristensen
Jens Christian Jensen, kasserer
Carolina Bäckman
Esther Wrobel, suppleant
Tanya Rydell Montan, suppleant
Herunder er billeder og tekst fra hver enkelt medlem – som bl.a. svarer på følgende spørgsmål:
Hvad beskæftiger du dig med til daglig – og har du lavet noget spændende tidligere?
Har du nogle tillidshverv (eller har haft)?
Hvad synes du er det vigtigste, Brancherådet skal arbejde for (eller hvad er vigtigst for dig selv)?
Mikala Bjarnov Lage (forperson frem til sin død i 2021)
Var med helt fra starten i 1980, hvor vi startede den første moderne danseforening og fik vores et lille blad, hvor vi kunne se hvem og hvad der rørte sig i miljøet.
Kunstnerisk leder hos Bjarnov Dance Compagni og Micado Danse Ensemble (med Charlotte Rindom ).
Siddet i bestyrelsen hos Dansens Hus, Dansescenen m.fl.
Været politisk involverer i dansen helt fra starten, og og arbejder stadig på at dansen har et samhørigheds sted og styrker hinanden.
Sammen er vi stærkere!
Janne Weidinger Kristensen
Janne Weidinger Kristensen er Kunstnerisk leder i Foreningen for Integreret Moderne dans i Danmark (FIMD).
Jeg er uddannet moderne danser i England (N.S.C.D.), hvor integreret dans er en selvfølgelighed. Herhjemme har vi arbejdet for udbredelsen siden 2013. Pionér arbejde tager tid.
Dansen i Danmark har fortsat brug for stærkere etablering/udbredelse, tilgængelighed for alle og bedre arbejdsvilkår. Dét er vigtigt for mig at støtte, da det sender nødvendige ringe videre til vores niche i nichen.
I 2015 var jeg også suppleant Brancherådet. Nu er jeg tilbage, og der er sket meget nyt, og en del har stået stille. Jeg glæder mig over atter en gang at kunne støtte til en stærkere, mere åben og samlet branche.
Endvidere kommer jeg ud af det tidligere elitegymnastik miljø i Danmark, og arbejder som Krops- og bevægelsesterapeut.
Ljuba Castot
Ljuba Castot er opvokset på Vesterbro og uddannet ved Merce Cunningham Dance Company Studios i New York. Min bevægelses udveksling rummer fantastiske kunstnere så som Amy Secada, Big Mijo, Hallowdreamz, Archie Burnett, Ephrat Asherie samt et bredt spektrum af byens kultur og natte liv fra perspektiver som performer, koreograf, DJ og kurator.
Jeg var nomineret til en MTV VMA for “Best Choreography” for musik videoen Hideaway og vandt en JUNO award for samme video.
Som danser ønsker jeg mere synlighed for branchen og dens aktører. Jeg vil gerne være kre-aktivt med til at skabe plads for en udvikling og udveksling i Danmark’s dansemiljø som kan reflektere vores menneskehed. Vi bærer vores kulture, udveksling og vores historier i vores krop. Trauma lives in the body and trauma is also healed in the body -Peter Elizalde
Jens Christian Jensen
Jens Christian har arbejdet inden for feltet i mange år. Han har været ansat som embedsmand og administreret bevillinger for Statens Kunstfond, arbejdet med EU-projekt hos Københavns Internationale Teater og i en årrække administreret og rådgivet koreografer og andre inden for feltet i Projektcentret i Dansehallerne. I dag er han selvstændig og arbejder stadig med koreografer og deres kompagnier/teaterforeninger. Derudover er han involveret i forskellige projekter, bl.a. NB8 Circle, nordisk mentorprogram for danseproducenter, dansefilm og har været projektleder på den danske insats under Tanzmesse i Düsseldorf på vegne af Statens Kunstfond.
Jens Christian holder meget af at se forestillinger – og hans koreografiske idoler er Jefta van Dinther, Sharon Eyal, William Forsythe, Poul Lightfoot og Sol León samt Mette Ingvartsen.
Jens Christian vil gerne være med til at styrke stemmen inden for feltet – og benævner selv kunstarten som koreografisk arbejde (efter William Forsythes beskrivelse af sit eget: Koreografisches Arbeit).
Helle Bach
danser, performer, koreograf og kunstnerisk leder af dadadans.
Helle blev forelsket i moderne dans, da hun studerede teatervidenskab på Københavns Universitet. Hun blev derefter uddannet på Balletakademiet i Göteborg 1986-88, efterfulgt af et år på Menagerie de Verre i Paris.
Fra 1990 til 2002 arbejdede Helle i Paris som showgirl i det traditionelle Folies Bergère, som gadekunstner i Sydeuropa og som moderne danser med koreografer som Laura Scozzi.
Siden 1999 har hun haft base i Danmark. Med sin første koreografi var Helle en af fire vindere af den første Dansolution (dansk koreografikonkurrence). Det meste af hendes arbejde i perioden 2000 til 2004 turnerede internationalt gennem netværkene Junge Hunde og Areowawes.
Helle grundlagde dadadans i 2004. dadadans er in-house kompagni på Bora Bora, Aarhus, Danmark.
Fra 2005 til 2007 arbejdede Helle med at inkorporere hverdagens kommunikationsteknologier i det sceniske udtryk. Hendes projekt REALstAGE blev vejledt af Robert Wilson på Watermill Summer Residency i 2006 og 2007. Fra 2007 til 2010 var hendes fokus at undersøge integrationen mellem den virtuelle tilstedeværelse og den fysiske krop.
Siden 2009 har Helle skabt ca. en produktion om året for dadadans. Arbejdet er centreret om den menneskelige tilstand og de historier, vores kroppe bærer på. Hun ønsker at få publikum til at grine og græde ved at anerkende livets banale realiteter såvel som dets poetiske skønhed. Kunstnerisk er hun ikke begrænset til en bestemt form, og hun er inspireret af kroppens logik i forhold til det emne, hun arbejder med. Hun søger det uventede og foretrækker at arbejde med en stærk kreativ dialog med alle kunstneriske samarbejdspartnere.
Fra 2017 -2023 har den kunstneriske produktion kredset om spørgsmålet om ensomhed for individet og samfundet. Porteføljen spænder over både traditionelle performanceformater, installationer og events, samtidig med at det rækker ud til lokalsamfundet for at få inspiration.
Carolina Bäckman
Carolina er uddannet i to omgange ved Den Danske Scenekunstskole (Skolen for Moderne Dans i 2003 og MFA i Dance & Particpation i 2022), og har efterhånd over 20 års erfaring som freelance kunstner indenfor det frie felt for dans og koreografi.
Nysgerrighed, fantastiske fællesskaber og dansens uendelige potentiale, driver mig. Synes også det er vigtigt og forunderligt at forbinde fortid, nutid og fremtid indenfor dans og koreografi – noget jeg blandt andet udforsker gennem initiativet Danske Dansehistorier.
For mig det kunstneriske arbejde tæt forbundet med kunstens produktionsforhold, og måske er det derfor jeg igen kaster mig ud i brancheorganisatorisk arbejde. Jeg har tidligere været medlem i Dansk Skuespillerforbunds Danserudvalg, ligesom jeg i mange år var en del af De Frie Koreografers bestyrelse. Som bestyrelsesmedlem i Brancherådet, håber jeg overordnet at arbejde for en mere kollegial, politisk og almen anerkendelse af dans og koreografi som kunstform i DK.