Situationen omkring Dansekapellet og Københavns Kommune, forår 2025

opfordring til at indsende høringssvar senest 16. maj 2025
Foto: Dansekapellet / Københavns Kommune

Kære kollega i dansemiljøet
Dansekapellet står ved en skillevej. Der er nu kommet en officiel udmelding fra Københavns Kommune om Dansekapellets fremtid. Se opslag fra kommunen: Førstebehandling af budgetbidrag 2026 og godkendelse af investeringsforslag | Københavns Kommune

Dansekapellet har i mange år været et vigtigt knudepunkt for dansen i København – et sted med plads til mangfoldighed, kunstnerisk udvikling, fællesskab og åben adgang til scene og prøvesale. Derfor er det afgørende, at kommunen hører fra os, der bruger, skaber og lever med dansen – om hvorfor Dansekapellet er vigtigt, og hvad der er brug for i fremtiden.

Københavns Kommune beder alle indsende høringssvar omkring forslag om fremtiden for biblioteker og kulturhuse (senest 16. maj 2025), men der har allerede nu været avisskriverier om 4 steder, som kommunen har besluttet ikke at lukke.
Læs her artikel i Politiken fra 30. april 2025 (kræver, at man logger ind på Politiken – men artiklen kan læses gratis)

Møde i Bispebjerg Lokaludvalg 2. juni 2025

Bispebjerg Lokaludvalg har indkaldt til møde den 2. juni 2025, hvor de vil involvere brugerne af Dansekapellet for at forstå, hvad det vil betyde for foreningerne at privatisere dele af Dansekapellet. Mødet foregår den 2. juni 2025 kl. 17-18 på Biblioteket, Rentemestervej 76 på 2. sal i deres sekretariatslokaler. Selv om mødet er efter deadline for indsendelse af høringssvar, ønsker de at sammenskrive de forskellige input, de får til mødet og eftersender det til politikerne. Hvis nogen ønsker at deltage i mødet, må I meget gerne kontakte os. Der er flere fra bestyrelsen, som også er engageret i foreninger, der har deres gang i Dansekapellet, der vil deltage i det møde.

Indsendelse af høringssvar senest 16. maj 2025

I Brancherådet opfordrer vi dig derfor til at skrive et høringssvar. Det kan være kort eller langt – alt tæller. For at gøre det nemmere har vi formuleret 4 spørgsmål, som du kan tage udgangspunkt i, når du skriver!

Høringssvar bedes sendt til Kultur- og Fritidsforvaltningen pr. e-mail til dy21@kk.dk

Brug emne-teksten ”Høring af effektiviseringsforslag” og skriv inden udgangen af fredag 16. maj 2025.

  • 1. Hvilken betydning har Dansekapellet haft for dig og dit arbejde som kunstner eller forening – både kunstnerisk og praktisk?
  • 2. Hvordan oplever du Dansekapellets tilgængelighed for forskellige danseformer, aldre og niveauer?
  • 3. Hvilke kvaliteter mener du er vigtige hos en kommende leder af Dansekapellet – og hvorfor?
  • 4. Hvad ville det betyde for dig som aktør og dansemiljøet, hvis Dansekapellet ikke længere havde en tydelig dansefaglig profil og åben adgang til faciliteter?

Derudover ved vi fra andre organisationer og institutioner, at der allerede nu er indsendt flere høringssvar.


Brev til Københavns Kommune, februar 2025
Brancherådet for Scenedans sendte den 3. februar 2025 brev til Københavns Kommune omkring situationen på Dansekapellet og spurgt, hvad kommunen ønsker at gøre efter at Cher Geurtze er stoppet som leder i december 2024. Det er afgørende for os, at hendes visionære arbejde bliver videreført af en ny leder. Læs deres svar herunder.
Læs brevet her:


Københavns Kommune svarede os igen den 24. februar 2025.

Læs deres svar til os her.

Scroll to Top